|
Index
11 Notulen
15 Rond-vragen: schriftelijk antwoord
16 Vaststelling agenda
12 Presidiumtaak
|
Moties
Ingediend voor ALV 23-11-2002
Deze pagina gaat er vanuit dat u de vergaderstukken bij de hand heeft.
Motie 11: Notulen
Motietekst:
De ALV besluit dat in het vervolg, ingaande deze vergadering,
de concept notulen van elke ALV binnen 5 weken opvraagbaar moeten
zijn voor alle leden van Milieudefensie.
Bovendien moeten de notulen per e-mail verzonden worden aan alle
leden die iets gezegd hebben op de ALV, zodat zij de concept notulen
vast kunnen controleren en (voorstellen voor)
tekstverbeteringen terugsturen aan
het bureau.
Allereerst:
de motie vermeldt per ongeluk 5 i.p.v. 6 weken (zie
reglementen-voorstel Art. 5 lid 2).
Ook staat er 'per e-mail' waar had moeten
staan: '-zo mogelijk- per e-mail', want niet alle leden beschikken over
e-mail.
(Mijn bedoeling met verzenden per e-mail, i.p.v. per post, is de kosten te drukken.)
Ik heb deze motie onder andere ingediend in de hoop dat het bestuur
en presidium deze zouden willen steunen en meteen al in praktijk
brengen.
Een aantal opmerkingen over het bestuursadvies:
- De vergaderstukken voor de komende ALV van 23-11-'02 zijn per e-mail verstuurd
via de beveiligde variant van PDF. Hierdoor kan men niet electronisch
zoeken in de stukken, of er dingen uit kopiëren.
Het is wel mogelijk de stukken als geheel (verder) te verspreiden.
Het gaat hier dus niet om een poging, verregaande verspreiding van
de vergaderstukken te voorkomen, maar om een 'motie van wantrouwen' richting
de Leden.
Volgens mij is dit ingegeven door een ernstige mate van paranoïa
bij de Leiding. In ieder geval lost dit wel het bezwaar op dat het bestuur
desondanks toch tegen mijn motie inbrengt: "verspreiding via e-mail kent het risico
dat er talloze 'gecorrigeerde' versies gaan circuleren."
Hetgeen mij eveneens paranoïde lijkt.
- Het bestuursadvies lijkt mij strijdig met het reglement, zoals dat door
het bestuur is voorgesteld.
Reglementen-voorstel Art. 5 lid 2 luidt: ... De notulen van de voorgaande
ALV worden uiterlijk zes weken na datum elektronisch aan de deelnemers
toegezonden, met uitzondering van hen die hebben aangegeven
een papieren exemplaar te willen ontvangen, en zijn daarnaast
via het VMD bulletin op te vragen.
(Opmerking: De redactie van
het ledenbulletin wordt dus reglementair belast met het beschikbaar
stellen van notulen aan de leden. )
- Het bestuur maakt niet duidelijk hoe die correcties verwerkt kunnen worden
op een zinnige manier. Moeten eerst tweehonderd Leden een concept vol
fouten ontvangen, en dan tweehonderd Leden een tweede concept, alvorens
de notulen worden vastgesteld? En kunnen er ter vergadering dan nog wel
correcties worden aangebracht, zoals gebruikelijk?
Dan is er na vaststelling van de notulen uiteindelijk nog een derde versie!
En moet die correcte versie dan soms ook weer naar de Leden gestuurd worden?
Ik snap hier niets van.
De discussie in het bestuur (vergadering 21-10-'02) is wellicht verhelderend:
Nel van D. (voorzitter): de notulen moeten in PDF verstuurd worden, anders
kan men er mee rommelen.
Ed van D. (penningmeester): een termijn van 5 weken is te kort. Dan kan
het bestuur er niet naar kijken. Zowiezo mogen er geen notulen aan leden worden
verspreid die nog niet door de Ledenvergadering zijn goedgekeurd.
Teo W. (algemeen directeur): maar hetgeen we naar de ledenvergadering sturen
zijn toch altijd concept notulen?
- Oh ja.
Chris S. (secretaris): Het gevaar, van het bieden van de mogelijkheid om correcties
aan te leveren, is dat leden, die achteraf spijt krijgen van wat ze hebben
gezegd, wel eens op het idee zouden kunnen komen om middels een 'correctie'
achteraf de zaak te vervalsen.
Wel, nu komt de aap uit de mouw! Het valt mij al jaren op, dat fragmenten
in discussies op de ALV die voor het bestuur niet zo gunstig zijn, heel
anders genotuleerd zijn dan ik me herinner (of helemaal niet).
Gelukkig worden er bandopnamen gemaakt van de ALV's, dus is fraude uitgesloten:
als de notulist 'correcties' krijgt die men niet herkent, kan men simpelweg
de band beluisteren.
Micha
E-mail: 4vmd-urgent@kr8.nl
Zie ook: correcties op notulen 25 mei 2002
Motie 15: Rondvraag: schriftelijk beantwoorden?
Het bestuur steunt de inhoud van de motie. Hulde!
Aangaande het bestuursadvies:
Ik snap niet waarom het presidium hier over zou moeten beslissen.
Een lid stelt in de rondvraag een vraag aan het bestuur.
Het bestuur stemt (middels deze motie) toe hierop schriftelijk te
willen antwoorden. Moet het presidium dan bepalen of dat mag?
Vreemd. Maar zo ja, dan is een advies van het presidium op zijn
plaats.
Motie 16: Vaststellen agenda
Het Bestuursadvies luidt:
|
|
Motie wordt ontraden.
|
Oh.
|
Een rondje 'inventarisatie agendapunten volgende ALV' wordt
door het bestuur toegejuicht, ...
|
Mooi! Hulde!
|
... maar de ALV direct formeel laten beslissen welke punten op
de agenda moeten, heeft meerdere nadelen.
Ten eerste wordt de speelruimte van het presidium hiermee
sterk ingeperkt en daarmee de rol van het presidium om behapbare
agenda's te maken ondermijnd.
|
De motie zegt niet 'de volgende vergadering' doch 'een
volgende vergadering'. Het is aan het presidium om te bekijken
welke agendapunten het dringendst zijn, en andere punten door te schuiven
naar een latere ALV. (Tenzij de ALV aangeeft een punt zo dringend
te vinden dat het op de eerstvolgende ALV behandeld moet worden.)
|
Ten tweede is er een risico dat een dergelijke discussie, helemaal
aan het eind van de vergadering, als iedereen moe is, veel tijd
vergt en niet prettig verloopt.
|
Met 'om haar oordeel gevraagd worden' bedoelt de motie: in stemming
brengen, niet per se discussiëren. Waarschijnlijk heeft
het bestuur dit niet begrepen.
|
De middels deze motie voorgestelde procedure is dus als volgt:
- Tijdens de ALV, gedurende de dag, stellen leden bepaalde agendapunten
voor.
- Het presidium bekijkt, of zij het zinnig vindt hieraan tijd van de ALV
te besteden.
- Aan het eind van de dag deelt het presidium haar standpunt(en) hierover
mee aan de ALV.
- Achten presidium en bestuur bepaalde zaken niet de moeite van behandeling
waard, dan zal de ALV zelf het laatste oordeel daarover moeten geven,
middels stemming. Of daarvoor eerst discussie nodig is zal blijken,
maar ik ben het met het bestuur eens dat het eind van de dag niet
een handig moment is. Maar meestal zal discussie niet nodig zijn,
en kan men direct stemmen.
Motie 12: presidiumtaak
De motie vraagt zowel bestuur als presidium, aan de ALV te vertellen
hoe zij hun taakafbakening hebben geregeld.
Bestuursadvies:
De motie wordt ontraden.
|
|
De taakverdeling presidium-bestuur is geregeld bij reglement...
|
Artikel 5 van de reglementen geeft, als het wordt aangenomen, inderdaad
een goede basis voor de omschrijving van de taak van het presidium.
|
... en de verdere uitwerking daarvan kan gewoon tussen
bestuur en presidium plaatsvinden.
|
Inderdaad heeft verdere uitwerking tussen bestuur en presidium
plaatsgevonden. Dit is ook op schrift gesteld.
Het lijkt me niet meer dan normaal, dat deze uitwerking ook aan de ALV
wordt verzonden!
Het is rondom verbijsterend, dat het bestuur deze motie ontraadt...
Dit betekent, dat het bestuur weigert de ALV mee te delen hoe de
vergadering wordt voorbereid.
|
Opgemerkt dient te worden, dat in de oorspronkelijke voorstellen van
het bestuur voor de statutenwijzigingen niet meer geregeld was dan:
"het presidium is belast met het verzenden van de
vergaderstukken"
Dat houdt juridisch in: het ter post bezorgen van de stukken.
Ik heb de indruk dat de Leiding ergens voor op de vlucht is.
Wat is hier toch aan de hand?
Ik wil graag
uw feedback hierover; E-mail: 4vmd-urgent@kr8.nl
Micha Kuiper, 17-11-2002
Verder:
moties: ALV Openheid
| |